Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Naam
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Doelstelling
In deze vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werken 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. Vanuit 2 kerntaken - verkeer & vervoer en economisch vestigingsklimaat - werken de gemeenten in de metropoolregio aan 4 thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de burgemeester, in de bestuurscommissie Vervoersautoriteit door de portefeuillehouder verkeer en vervoer, in de bestuurscommissie economisch vestigingsklimaat door de portefeuillehouder economie, in de adviescommissie vervoersautoriteit en adviescommissie economisch vestigingsklimaat door twee raadsleden.
Belang in verbonden partij
3,23%
Overige deelnemers
Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Den Haag, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Wassenaar, Westland, Westvoorne en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Ontwikkelingen:
Op basis van de Strategische Agenda 2023 – 2026 heeft de MRDH 6 opgaven: In 2024 is er één voltooid: het herstel van het openbaar vervoer van Corona;
1. Investeren in bereikbaarheid;
2. Toekomstbestendige economie stimuleren;
3. Actieve en collectieve vormen van mobiliteit stimuleren;
4. Vernieuwen van werklocaties;
5. Versterken van het regionale mobiliteitsnetwerk
6. Herstellen van het ov-systeem (ten aanzien van Corona): voltooid.Daarnaast is de MRDH gestart met het opstellen van een Economische Visie en een Mobiliteitsvisie.
Gemeentelijke bijdrage
230.944
Spiegeling afwegingskader
Vernieuwen economie
Het stimuleren van werkgelegenheid en het versterken van de aantrekkingskracht vereist economische en technologische vernieuwing. Daarvoor is intensieve samenwerking nodig tussen overheden, kennisinstellingen en het bedrijfsleven. Zo vernieuwen we de economie.Verbeteren bereikbaarheid
Bij een vitale economie moet het economisch hart wel blijven kloppen. Bewoners, bezoekers en zakelijk verkeer moet zich gemakkelijk kunnen verplaatsen. En dat vereist investeringen in openbaar vervoer, fietspaden, autowegen en in innovatieve mobiliteitsdiensten.Vervoersregio (Vervoersautoriteit) MRDH
Op 11 november 2014 hebben alle gemeenten ingestemd met de Gemeenschappelijke Regeling MRDH. Na akkoord door de Eerste Kamer met de opheffing van de stadsregio's (17 december 2014), is de MRDH op 19 december 2014 officieel van start gegaan.
Het Rijk gaf de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) de status van vervoerregio en daarmee ook wettelijke taken rond verkeer en vervoer. De MRDH is bovendien directe ontvanger van de rijksmiddelen voor regionaal verkeer en vervoer. Om die reden is de MRDH opdrachtgever van het regionale en stedelijke openbaar vervoer in de 21 gemeenten. De MRDH gaat over het toekennen van regionale OV-consessies en het doen van investeringen in de infrastructuur. Gezamenlijk bepalen de 21 gemeenten welke investeringen in bereikbaarheid nodig zijn. In de stedelijke gebieden zetten we vooral in op hoogwaardige OV- en betere fietsverbindingen. En in de minder dichtbevolkte gebieden liggen de oplossingen vooral bij het gebruik van de fiets, de auto én het maatwerkvervoer.Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2024
34.516.770
Eigen vermogen 31-12-2024
41.202.899
Vreemd vermogen 1-1-2024
970.266.917
Vreemd vermogen 31-12-2024
1.067.699.387
Resultaat over 2024
831.704
Risico's
Risico’s
Risico’s programma Economisch Vestigingsklimaat
De risico’s die samenhangen met de taken voor het versterken van het economisch vestigingsklimaat kan de MRDH alleen met eigen
weerstandscapaciteit afdekken. In een uitgevoerde financiële risicoanalyse (2015) is het risico bepaald van het eventueel wegvallen van een
deel van de inwonersbijdragen. Dit risico is met de vaststelling van zogenaamde uittreed regels komen te vervallen. Op 12 juli 2019 stelde het
algemeen bestuur de ‘Algemene regels voor uittreding uit de Gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag 2014’ vast.
Daarin staat opgenomen dat bij uittreding een uittreed som wordt bepaald.Risico’s programma’s Exploitatie- en Infrastructuur verkeer en openbaar vervoer
De risico’s die samenhangen met de activiteiten voor verkeer en vervoer worden allereerst opgevangen met een risicobuffer binnen de
projecten, waarbij financiële risico’s worden geïdentificeerd, wordt aangehouden. Wanneer deze risicobuffer niet afdoende is, worden de BDU-middelen
aangesproken. De taken voor verkeer en vervoer worden in hoge mate (>99%) gefinancierd met rijksmiddelen. Omdat we deze middelen, voor zover ze nog
niet zijn besteed, beschouwen als vreemd vermogen, kun je van deze middelen geen risicoreserve opbouwen.Financiering OV-bedrijven
De MRDH financiert de investeringen in railvoertuigen en -infrastructuur van de regionale
OV-bedrijven. Dat brengt risico’s met zich mee die in een in 2016 uitgevoerd extern onderzoek nader zijn geduid. Daaruit blijkt dat je een
reserve moet vormen om de risico’s, die van directe invloed zijn op de economische waarde van het te financieren materieel, naar behoren af
te dekken.
Ook financiert de MRDH op grond van de verordening Bussenleningen investeringen in bussen. De belangrijkste overweging voor het instellen
van deze verordening is het faciliteren van adequate en goedkopere financieringsmogelijkheden voor concessie houdende vervoerbedrijven
voor de gewenste transitie naar zero emissie-busvervoer.
De ondergrens voor de opbouw van de risicoreserve financieringen bedraagt vanaf 1 januari 2024 (MRDH-begroting 2025) € 10 miljoen
berekend op basis van de maandelijks te betalen concessievergoedingen. Uitgaande van een worst case-scenario (faillissement) wordt de
kans dat maximaal één maand aan concessievergoeding als verloren moet worden beschouwd, als hoog (90%) ingeschat. De ondergrens van
de op te bouwen risicoreserve wordt daarmee bepaald op € 36 miljoen. - Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Naam
Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Doelstelling
Omgevingsdienst Haaglanden verzorgt voor de gemeente wettelijke taken op het gebied van milieu vergunningverlening, toezicht (op bodem en bedrijven met milieubelastende activiteiten voor zover de provincie niet het bevoegd gezag is) en handhaving. Het college blijft voor deze taken het bevoegd gezag.
Bestuurlijk belang
Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is ook vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
2%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland, Zoetermeer en provincie Zuid-Holland
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
De invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2024 vroeg veel afstemming met de initiatiefnemers. De benodigde onderzoeken voor de vergunningen zijn verplaatst naar de fase voor aanvraag van de vergunning. In de wettelijke termijn voor vergunningverlening is het niet mogelijk de vereiste onderzoeken uit te voeren en het initiatief af te stemmen op de resultaten. Hierdoor verbetert op termijn de samenwerking in dit proces tussen initiatiefnemer en overheid. De afstemming met de ODH tijdens de vergunningsprocedure verloopt via de landelijke samenwerkingsfaciliteit. Dit vroeg nog enige gewenning.
Het IBP Versterking VTH (IBT-VTH) werd op 30 september 2024 afgesloten en betreft de landelijke versterking van het stelsel voor Vergunningverlening-Toezicht-Handhaving. Het heeft zes kritische prestatie-indicatoren vastgesteld voor omgevingsdiensten om robuust te zijn. ODH is over het algemeen robuust maar voldoet niet volledig aan alle robuustheidscriteria op het gebied van innovatie en opleiding.
De ODH werkt aan een Koersplan met de noodzakelijke ontwikkelingen en gericht is op de toekomst. Er wordt aan gewerkt om de datahuishouding en de informatievoorziening te automatiseren en verbeteren.
Gemeentelijke bijdrage
1.178.000
Spiegeling afwegingskader
De expertise op een aantal vakgebieden kan beter en efficiënter door de ODH worden ingevuld, dan door de eigen organisatie. Het beschermen van de leefomgeving is een kerntaak van de overheid en daardoor is vergunningverlening en handhaving niet uit te besteden aan de markt. Het delen van de kosten van de ODH over de 9 gemeenten en de provincie is efficiënter en effectiever dan dit apart doen. Met de invoering van de Omgevingswet zijn vergunningverlening en handhaving tussen gemeente en ODH in 1 vergunning gecombineerd en moeilijk uit elkaar te houden. Intensieve samenwerking is vereist. Gezien de jaarlijkse omzet en zwaarte van de taken is een eigen rechtspersoon voor de ODH op zijn plaats. Bevoegdheden kunnen alleen aan een overheidsorganisatie die een eigen rechtspersoon is worden overgedragen. Zonder risicodragende deelname is er geen zeggenschap. De GR is door de provincie verplicht gesteld op grond van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2024
2.653.782
Eigen vermogen 31-12-2024
1.961.928
Vreemd vermogen 1-1-2024
9.640.016
Vreemd vermogen 31-12-2024
9.757.176
Resultaat over 2024
692.303
Risico's
De gemeente en ODH hebben geen directe invloed op het aantal vergunningsaanvragen en verzoeken tot handhaving. Hierdoor kunnen de bijbehorende kosten niet vooraf exact worden vastgesteld en berusten deze op een inschatting.
- Gemeenschappelijke regelingen
Avalex
Naam
Avalex
Doelstelling
Door een regionale organisatie van de afvalinzameling wil de gemeente schaalvoordelen behalen. De afvalinzameling is gericht op het inzamelen van grondstoffen. Dit betekent dat inwoners afval zoveel mogelijk gescheiden aanbieden.
Bestuurlijk belang
In het enkelvoudig bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie is de gemeente vertegenwoordigd door één wethouder.
Belang in verbonden partij
22,8%
Overige deelnemers
Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk en Wassenaar.
Vestigingsplaats
Rijswijk
Ontwikkelingen
In 2024 is verder gegaan met het uitzetten en uitvoeren van de nieuwe koers van Avalex 2023-2030. De focus ligt op het terugwinnen van zoveel mogelijk grondstoffen uit het afval van de inwoners.
Gemeentelijke bijdrage
10.073.344
Spiegeling afwegingskader
Er zijn geen wijzigingen in het afwegingskader Verbonden Partijen.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2024
7.651.000
Eigen vermogen 31-12-2024
7.599.000
Vreemd vermogen 1-1-2024
34.917.000
Vreemd vermogen 31-12-2024
31.079.000
Resultaat over 2024
-529.000
Risico's
Avalex streeft ernaar om risico’s zoveel mogelijk te beperken of te optimaliseren. De risico's voor onroerend goed, inventaris en personeel zijn voor het grootste deel ondervangen door het afsluiten van diverse verzekeringen. De algemene reserve wordt in deze context vooral gebruikt als dekking voor niet verzekerbare risico’s om altijd de bedrijfsvoering ongestoord te kunnen voortzetten.
Risico’s
1. Onvoldoende mensen beschikbaar met de juiste competenties, doordat Avalex niet als een aantrekkelijke werkgever wordt gezien in een tijd van krapte op de arbeidsmarkt
2. Beperkte kennisborging door veel kwetsbare functies waar maar één persoon de functie uitvoert
3. Deelnemende gemeenten wensen steeds meer maatwerk waardoor efficiëntie verloren gaat en de kosten stijgen
4. UPV leidt tot suboptimale verwerkingsstromen door veel verschillende stromen met lage volumes
5. Onvoldoende erkenning bij politieke opdrachtgevers m.b.t. de duurzaamheidsdoelstellingen en de investeringen die dat vraagt vanuit de gemeente - Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Naam
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Doelstelling
De activiteiten van de VRH zijn gericht op het vergroten van de veiligheid van de bevolking en bezoekers van de regio Haaglanden. De VRH heeft tot taak de brandweerzorg en organisatie van rampenbestrijding en crisisbeheersing in de regio goed te organiseren. Dit gebeurt in opdracht van de aangesloten gemeenten.
Bestuurlijk belang
De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur.
Belang in verbonden partij
7,03%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
De beleidsmatige ontwikkelingen binnen de VRH spelen zich af binnen de kolommen (brandweer, geneeskundige hulpverlening, gemeentelijke crisisbeheersing en in het verlengde daarvan de multidisciplinaire rampenbestrijding en crisisbeheersing, alsook de gemeenschappelijke meldkamer).
Brandweer
Twee concrete ontwikkelingen waarmee de brandweer te maken heeft, zijn ‘verdichting’ en ‘energietransitie’. Deze ontwikkelingen zijn opgenomen in het meerjarenbeleidsplan 2020-2025.
De verdichting (meer objecten en subjecten binnen een kleiner oppervlak) en energietransitie (bijvoorbeeld toename zonnepanelen en elektrische voertuigen) leiden ertoe dat het bestrijden van incidenten en de gevolgen daarvan “op straat” steeds complexer worden.Crisisbeheersing
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het organiseren en voorbereiden van de gemeentelijke crisisorganisatie, bevolkingszorg en crisiscommunicatie. Het nieuw vastgestelde kader en plan gemeentelijke crisisbeheersing wordt in 2024 geïmplementeerd. Waar nodig en mogelijk worden de verschillende onderdelen de komende jaren doorontwikkeld in lijn met het landelijke programma implementatie ‘uniform kwaliteitsniveau bevolkingszorg’ en het wijzigingstraject van de Wet en het Besluit veiligheidsregio’s.GHOR
De GHOR zal in 2024 haar meerjarenbeleidsplan aanpassen voor de nieuwe beleidsperiode 2025-2028. Naar verwachting zal de focus op de thema’s uit eerdere beleidsperiodes niet helemaal komen te verleggen. De implementatie van het nieuwe meerjarenbeleid vindt plaats in 2025, belangrijke thema’s blijven dan nog steeds informatiemanagement, netwerkmanagement en bovenregionale samenwerking.Meldkamer
Het Transitieakkoord (TA) ‘Meldkamer van de Toekomst’ uit 2013 is nu in de eindfase beland. De Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS) is in de afronding van de ‘bouwplaats’ periode (2020 – 2024). De Gemeenschappelijke meldkamer Den Haag zal naar verwachting in 2024 worden aangesloten op de landelijke netwerkomgeving van de LMS.Het algemeen bestuur heeft 10 november 2023 het principebesluit genomen de geneeskundige meldkamer over te dragen aan de GGD Haaglanden – Gemeente Den Haag (het publieke lid van de RAV Haaglanden). Ook de overige betrokken partijen (RAVH en College van B&W van Gemeente Den Haag) zijn in principe akkoord met de voorbereiding op de herpositionering. Na ambtelijke afronding van de herpositionering zal een definitief besluit over de herpositionering worden voorgelegd aan de betrokken besturen. Tot aan de formele overdracht blijft de VRH de geneeskundige meldkamertaak uitvoeren.
Gemeentelijke bijdrage
7.101.759
Spiegeling afwegingskader
2026
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2024
2.224.000
Eigen vermogen 31-12-2024
6.256.000
Vreemd vermogen 1-1-2024
118.103.000
Vreemd vermogen 31-12-2024
126.974.000
Resultaat over 2024
4.641.000
Risico's
Mede door de bevolkingsgroei in de regio, de daarmee samenhangende verdichting en de energietransitie neemt het aantal incidenten toe en wordt het werk “op straat” ook steeds gecompliceerder. De komende periode zal Brandweer Haaglanden daarom moeten gaan verkennen welke veranderingen in het bedrijfsmodel noodzakelijk zijn om aan het zorgniveau te kunnen blijven voldoen.
De komende jaren zal de focus op strandveiligheid verder toenemen. De brandweer investeert in het opleiden van eigen personeel voor strandveiligheid, het bewaken en het redden van mens (en dier) uit zee.
Financieel
De VRH onderkent een aantal niet afgedekte (financiële) risico’s.Incidentele risico’s:
- Loopbaanbeleid operationele dienst: Per 1 januari 2006 is de FLO afgeschaft en vervangen door verplicht loopbaanbeleid voor personeel in bezwarende functies. Essentie van het loopbaanbeleid is dat medewerkers twintig jaar werkzaam zijn in een bezwarende functie en daarna overstappen naar een andere functie. Dit betekend investeringen van werkgever en werknemers.
- Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra): De Wnra regelt dat ambtenaren zoveel mogelijk dezelfde status krijgen als werknemers in het bedrijfsleven. In dit kader komen bijvoorbeeld arbeidsovereenkomsten in de plaats van de huidige eenzijdige aanstellingen en zullen er cao’s moeten worden afgesloten in plaats van eenzijdig vastgestelde rechtspositieregelingen. De regeling is voor de brandweer nog niet van kracht.Structurele risico’s:
- Niet verzekerbare risico’s: verzekeraars zijn steeds minder bereid om bepaalde risico’s te verzekeren.
- Ontwikkelingen vrije instroom vrijwilligers: landelijk is te merken dat het aantal brandweer vrijwilligers afneemt.
- Aansprakelijkheid dienstverlening: Als de dienstverlening van de brandweer tekort schiet is dit deels verzekerd, maar niet alles.
- Digitale dreiging: rekening houdend met een datalek of hack.
- Gemiddeld werkgeversrisico: VRH is eigen risicodrager als het gaat om de WGA (Wet gedeeltelijk Arbeidsongeschikt) - Gemeenschappelijke regelingen
GGD en VT Haaglanden
Naam
GGD en VT Haaglanden
Doelstelling
Het bevorderen, beschermen en bewaken van de publieke gezondheid (onderdeel GGD). Het voorkomen van huiselijk geweld en kindermishandeling, door middel van een samenhangende aanpak (Onderdeel Veilig Thuis).
Bestuurlijk belang
Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
7% GGD / 5% VT
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
GGD
In 2024 is er ingezet op het bevorderen, beschermen en bewaken van de publieke gezondheid. Met de GGD Haaglanden Visie 2030 - GGD Haaglanden en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), maar ook op het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen (WOZO) is gewerkt aan een regionale preventieinfrastructuur en het verkleinen van gezondheidsachterstanden. Regionaal is er gewerkt aan samenwerking op Kansrijke start, Kind naar gezonder gewicht, De gecombineerde leefstijlinterventie voor volwassenen, valpreventie en welzijn op recept. Daarnaast de GGD de wettelijke taken uitgevoerd, zoals infectieziektebestrijding en advisering over een gezonde leefomgeving.Veilig Thuis
Veilig Thuis ontvangt meldingen en geeft advies over huiselijk geweld en kindermishandeling. Afgelopen jaar heeft Veilig Thuis gewerkt aan het laten afnemen van de wachtlijsten. Daarnaast hebben ze de expertise doorontwikkeld over specifieke onderwerpen: Eer Gerelateerd Geweld (EGG); Licht Verstandelijke Beperking (LVB), complexe scheiding; ouderenmishandeling; seksueel geweld/seksueel misbruik en (ex-partner) stalking.Op 27 juni 2024 is de gewijzigde regeling van de GR GGD-VT Haaglanden door het Algemeen Bestuur vastgesteld conform de nieuwe Wet Gemeenschappelijke regelingen.
Gemeentelijke bijdrage
1.730.000
Spiegeling afwegingskader
Op 27 juni 2024 is de gewijzigde regeling van de GR GGD-VT Haaglanden door het Algemeen Bestuur vastgesteld conform de nieuwe Wet Gemeenschappelijke regelingen.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2024
2.035.000
Eigen vermogen 31-12-2024
nnb
Vreemd vermogen 1-1-2024
nihil
Vreemd vermogen 31-12-2024
nihil
Resultaat over 2024
568.000
Risico's
De gemeenschappelijke regeling GGD & Veilig Thuis beschikt zelf over een zeer beperkte weerstandscapaciteit waardoor risico’s door de deelnemende gemeenten moeten worden opgevangen. In de risicoparagraaf van de gemeenschappelijke regeling (GR) is een inschatting gemaakt van de financiële risico’s. De verwachting is dat het totale risico maximaal € 1 miljoen bedraagt (aandeel LV is circa € 55.000).
Zie ook de paragraaf weerstandsvermogen. - Gemeenschappelijke regelingen
Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden
Naam
Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden
Doelstelling
Het servicebureau behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken binnen het sociaal domein, zoals gezamenlijke inkoop en het contracteren van Jeugdzorg.
Bestuurlijk belang
In 2015 is de gemeenschappelijke regeling omgezet van een GR openbaar lichaam naar een GR bedrijfsvoeringsorganisatie met een ongeleed bestuur. In 2019 is de gemeenschappelijke regeling gewijzigd, waarmee de taken en verantwoordelijkheden beter zijn beschreven. Het bestuur bestaat uit drie leden. Leidschendam-Voorburg, Wassenaar, Voorschoten, Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer zijn samen vertegenwoordigd met één lid. Besluitvorming vindt plaats met een gewogen stemverhouding, gebaseerd op inwonertal per gemeente.
Belang in verbonden partij
7%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Voorschoten, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Pijnacker-Nootdorp
Ontwikkelingen
Gemeentelijke bijdrage
280715
Spiegeling afwegingskader
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2024
122
Eigen vermogen 31-12-2024
Vreemd vermogen 1-1-2024
3101
Vreemd vermogen 31-12-2024
Resultaat over 2024
Risico's
- Gemeenschappelijke regelingen
Centrumregeling samenwerking gemalendiensten
Naam
Centrumregeling samenwerking gemalendiensten
Doelstelling
De Centrumregeling samenwerking gemalendiensten (NAD) is in 2019 opgericht. Het is een samenwerking tussen de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Delft en Pijnacker-Nootdorp. Het doel van deze samenwerking is de personele kwetsbaarheid bij het operationeel gemalenbeheer te verminderen met één gezamenlijke beheer- en onderhoudsdienst voor gemalen die goed uitgerust zijn om aan de huidige en toekomstige problematiek rondom de gemalen het hoofd te bieden.
Bestuurlijk belang
Niet van toepassing
Belang in verbonden partij
33,33%
Overige deelnemers
Leidschendam-Voorburg, Delft en Pijnacker-Nootdorp.
Vestigingsplaats
Pijnacker-Nootdorp
Ontwikkelingen
In 2023 is de keuze gemaakt om te gaan werken met een organisatiemodel advies-directievoering-toezicht door NAD Gemalenbeheer op de uitbesteding van de onderhoudswerkzaamheden.
In 2024 zijn hiermee de eerste ervaringen opgedaan. Het blijkt dat de arbeidsmarkt zo krap is, dat op de openbare inschrijving slechts 1 bedrijf heeft ingeschreven. Dit bedrijf heeft de opdracht dan ook gekregen. De Centrumregeling is de tweede klant van dit bedrijf en het bedrijf moet nog routine opbouwen. Daardoor vraagt de directievoering en toezicht in 2024 veel aandacht.Gemeentelijke bijdrage
580.701
Spiegeling afwegingskader
Er zijn geen wijzigingen in het afspiegelingskader verbonden partijen. De ontwikkelingen versterken het nut van de GR.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2024
0
Eigen vermogen 31-12-2024
0
Vreemd vermogen 1-1-2024
0
Vreemd vermogen 31-12-2024
0
Resultaat over 2024
0
Risico's
De centrumregeling maakt deel uit van de ambtelijke organisatie van de gemeente Pijnacker-Nootdorp. De financiële risico's zijn gelijk als bij uitvoering door de ambtelijke organisatie van Leidschendam-Voorburg.
- Gemeenschappelijke regelingen
Rekenkamer WVOLV
Naam
Rekenkamer WVOLV
Doelstelling
Sinds 2005 is het voor elke gemeente verplicht een rekenkamer te hebben ingericht, alleen of gezamenlijk met andere gemeenten. De Rekenkamer is een onafhankelijk orgaan die de gemeenteraden ondersteunt bij hun kaderstellende en controlerende taken. Zij onderzoekt in hoeverre de gemeenten doelmatig, doeltreffend en rechtmatig hebben gehandeld. Onder meer door te bekijken of bepaalde gemeentelijke doelen worden bereikt en tegen welke kosten.De Rekenkamer heeft tot doel: de kaderstellende en controlerende taken van de gemeenteraden versterken; zichtbaar maken aan burgers, ondernemers en organisaties hoe de doelen van de gemeenten Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg bereikt worden.
Bestuurlijk belang
De gemeente is niet bestuurlijk vertegenwoordigd in de rekenkamer. Wel is de raad betrokken omdat de raad twee leden kan aanwijzen voor de Klankbordgroep van de rekenkamer. De Klankbordgroep heeft een adviserende stem.
Belang in verbonden partij
€ 100.000 (bij benadering)
Overige deelnemers
Leidschendam-Voorburg, Oegstgeest, Voorschoten, Wassenaar
Vestigingsplaats
Voorschoten
Ontwikkelingen
De rekenkamer voert jaarlijks twee keer overleg met de gemeenteraad. Daarbij bespreekt men de ontwikkelingen bij de rekenkamer en de stand van zaken rond de onderzoeken. Daarnaast leveren de vier gemeenteraden twee raadsleden voor de klankbordgroep. De klankbordgroep adviseert de rekenkamer maar houdt ook vinger aan de pols.
Gemeentelijke bijdrage
91.105
Spiegeling afwegingskader
Eind 2024 heeft en evaluatie van de rekenkamer plaatsgevonden. Dat gebeurt eens in de vier jaar. waarbij de gemeenteraden de samenwerking tegen het licht houden. Op basis van de evaluatie kunnen de vier gemeenteraden beslissen of de samenwerking nog past en of zij de samenwerking (lees de gemeenschappelijke regeling) moeten aanpassen.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2024
134.917
Eigen vermogen 31-12-2024
149.247
Vreemd vermogen 1-1-2024
N.v.t.
Vreemd vermogen 31-12-2024
N.v.t.
Resultaat over 2024
14.330
Risico's
De (financiële) risico's van de rekenkamer zijn beperkt. Het ontvangt per inwoner een vast bedrag (met jaarlijkse indexatie, dat wel) en van het beschikbare budget kan het onderzoeken (laten) uitvoeren. De gemeente Voorschoten voert de administratie. De rekenkamer bepaalt overigens autonoom welke onderwerpen het onderzoekt op doelmatigheid en doeltreffendheid.
Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties
VOF Leidschendam-Centrum
Naam
VOF Leidschendam-Centrum
Doelstelling
Samen met een ontwikkelingscombinatie geeft de gemeente uitvoering aan de grondexploitatie van de VOF en daarmee aan de herstructurering van Leidschendam Centrum.
Bestuurlijk belang
De gemeente is door een wethouder vertegenwoordigd in de VOF.
Belang in verbonden partij
50%
Overige deelnemers
Schouten & De Jong Projectontwikkeling (SdJ) en Bouwfonds Property Development (BPD).
Vestigingsplaats
Leidschendam
Ontwikkelingen
De bouw van de Leytsche Hof is in volle gang en wordt naar verwachting eind 2024/ begin 2025 afgerond. De verwachting is dat de resterende gronden van Rijnlandstraat-noord in 2026 worden geleverd.
Gemeentelijke bijdrage
Spiegeling afwegingskader
N.v.t.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2024
Eigen vermogen 31-12-2024
Vreemd vermogen 1-1-2024
Vreemd vermogen 31-12-2024
Resultaat over 2024
Risico's
Op basis van de afspraken zijn er weinig tot geen risico’s in deze grondexploitatie. Het risico op (de hoogte van) de rente is niet voor de vof, aangezien deze verplichting is overgenomen door SJB.Ook de opbrengsten vormen geen risico voor de grex, omdat de hoogte hiervan en de planning vastgelegd zijn. Dan resteert alleen het risico op de hoogte van de (restant) civieltechnische kosten die nog gemaakt moeten worden. Dat betreft alleen de 3e fase van de Schoorlaan, die nog aanbesteed moet worden. Dit zal in 2025 plaats vinden.
- Vennootschappen en coöperaties
Dunea N.V.
Naam
Dunea N.V.
Doelstelling
Dunea N.V. Drinkwaterbedrijf Zuid-Holland levert betrouwbaar drinkwater en beheert de duinen tussen Monster en Katwijk.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Dunea N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder. Statutair is vastgelegd dat Dunea geen dividend uitkeert.
Belang in verbonden partij
5,69%
Overige deelnemers
Den Haag, Hillegom, Katwijk, Lansingerland, Leiden, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Pijnacker-Nootdorp, Rijnwoude, Rijswijk, Teylingen, Voorschoten, Wassenaar, Zoetermeer en Zuidplas.
Vestigingsplaats
Zoetermeer
Ontwikkelingen
De huidige bronnen van Dunea, de Lek en de Maas staan onder druk. Dat komt door een combinatie van klimaatverandering en bevolkingsgroei. Dunea streeft naar een duurzame drinkwatervoorziening in 2040. Om naar deze visie toe te groeien en de drinkwatervoorziening in het leveringsgebied klaar te maken voor de toekomst, gaat Dunea op korte termijn het huidige systeem optimaliseren om op korte termijn aan de stijgende vraag te voldoen. Daarnaast intensiveert Dunea de samenwerking met partners voor schone bronnen en robuuste watersystemen en zet Dunea in op beïnvloeding van de vraag en voorkomen van verspilling. Op lange termijn (na 2030) moet er een duurzaam systeem komen dat blijvend veerkracht en leveringszekerheid biedt (invulling van de multi-bronnenstrategie). Dat is een drinkwatervoorziening die beschikt over meerdere, onderling onafhankelijke bronnen van goede kwaliteit. Dunea is zich bewust van de versnelde bevolkingsgroei, PFAS problematiek en de daarmee gaande investeringen. Dit wordt op dit moment in kaart gebracht.
Voor het financieren van met name de investeringen die worden beschreven in de 3 scenario’s van de multi-bronnen strategie is een hoge investering benodigd. Er wordt steeds voldaan aan de minimale solvabiliteitseis van de banken van 30%.
Daarnaast kan Dunea met aquathermie uit drinkwater een rol te pakken in de energietransitie. Daarvoor heeft Dunea een dochtervennootschap opgericht zodat Dunea in een later stadium kan beschikken over een vergunde warmtedochter die een rol kan spelen bij projecten op het gebied van aquathermie binnen het leveringsgebied van Dunea. De Drinkwaterwet stelt eisen aan de activiteiten van drinkwaterbedrijven, onder meer gericht op financiën en transparantie. Om de niet drinkwateractiviteiten, zowel vanuit het oogpunt van aansprakelijkheid als vanuit transparantie, gescheiden te houden van de (wettelijke) drinkwateractiviteiten is het gebruikelijk om voor dergelijke activiteiten een aparte dochteronderneming in te richten.Gemeentelijke bijdrage
Spiegeling afwegingskader
2026
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2024
Eigen vermogen 31-12-2024
Vreemd vermogen 1-1-2024
Vreemd vermogen 31-12-2024
Resultaat over 2024
Risico's
De risico's zijn vooralsnog beperkt. De gemeenten zijn aandeelhouder van Dunea en bezitten in totaal 4 miljoen aandelen (verdeeld over de gemeenten op basis van inwoneraantal). Met een aandelenbezit van afgerond 6% en een nominale waarde van € 5,- per aandeel is onze deelname in de NV beperkt tot een bedrag van ca. € 1,2 mln. De solvabiliteit op dit moment ruim voldoende, waarmee Dunea een financieel gezond bedrijf is. De risico's voor Dunea kunnen in de toekomst mede door klimaatsverandering, extra investeringen en extra zuivering in verband met bijvoorbeeld PFAS toenemen.
- Vennootschappen en coöperaties
Werkbedrijf de Binnenbaan B.V.
Naam
Werkbedrijf de Binnenbaan B.V.
Doelstelling
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Doel is dat iedere persoon met een sociale werkvoorzieningsindicatie op het voor hem of haar maximale niveau werkzaam is. De deelnemers hebben de uitvoering van de Wsw ondergebracht bij de Werkbedrijf de Binnenbaan. Daarnaast voert het Werkbedrijf de Binnenbaan re-integratiewerkzaamheden uit voor de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt door middel van een afgevaardigde wethouder vertegenwoordigd in de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA).
Belang in verbonden partij
1%
Overige deelnemers
Zoetermeer (98%), Rijswijk (1%) en Leidschendam-Voorburg (1%).
Vestigingsplaats
Zoetermeer
Ontwikkelingen
Gemeentelijke bijdrage
Spiegeling afwegingskader
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2024
1.176.000
Eigen vermogen 31-12-2024
1.874.000
Vreemd vermogen 1-1-2024
907.000
Vreemd vermogen 31-12-2024
546.000
Resultaat over 2024
698.000
Risico's
De gemeente loopt geen financieel risico op het Werkbedrijf de Binnenbaan B.V. Het risico op een negatief exploitatieresultaat ligt in het geheel bij de grootaandeelhouder gemeente Zoetermeer.
- Vennootschappen en coöperaties
BNG Bank N.V.
Naam
BNG Bank N.V.
Doelstelling
BNG Bank N.V. (voorheen Bank Nederlandse Gemeenten) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten voor maatschappelijke voorzieningen voor de inwoners.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op de BNG Bank. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
0,36%
Overige deelnemers
Gemeenten, provincies en waterschappen.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
Het belangrijkste instrument blijft het verstrekken van financiering tegen lage prijzen aan de kernklanten. Die lage prijzen vereisen een uitstekend risicoprofiel (de huidige ratings zijn AAA), zodat er financiering kan worden aangetrokken tegen scherpe tarieven. Om het risicoprofiel en daarmee de lage prijzen ook de komende jaren te behouden, is het noodzakelijk dat BNG Bank het volume beheerst van leningen die beslag leggen op het risicokapitaal van de bank (tot maximaal 10% van de leningenportefeuille). De BNG richt zich in haar activiteiten steeds meer op duurzaamheid en moet daar aan de toezichthouder ook over rapporten. Dit kan effect hebben op de klanten van de BNG.
Gemeentelijke bijdrage
€ 0,-
Spiegeling afwegingskader
2026
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2024
€ 4.600.000.000
Eigen vermogen 31-12-2024
€ 4.700.000.000
Vreemd vermogen 1-1-2024
€ 107.459.000.000
Vreemd vermogen 31-12-2024
€ 110.819.000.000
Resultaat over 2024
€ 254.000.000
Risico's
Ratingbureaus Fitch, Moody’s en S&P waarderen BNG Bank op het hoogste ratingniveau. Daarmee behoort BNG Bank tot de veiligste banken ter wereld. De risico's zijn voor de aandeelhouder beperkt. Voor de bank zelf zijn de volgende risico's te noemen: Komst van nieuwe spelers in financiële omgeving, Kosten als gevolg van wet- en regelgeving die de bank of klanten raakt, Overheidsvisie op nutsbanken en Desintermediatie. De bank speelt hier actief op in.
- Vennootschappen en coöperaties
Stedin Holding N.V.
Naam
Stedin Holding N.V.
Doelstelling
Stedin maakt het mogelijk dat energie altijd beschikbaar is: voor deze generatie en voor volgende generaties. Om te wonen, werken en leven in het meest stedelijke gebied van Nederland: Zuid-Holland, inclusief de Rotterdamse haven, en Utrecht.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Stedin Groep N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
3,44% van het aandelenkapitaal
Overige deelnemers
Rotterdam, Den Haag, Dordrecht, Leidschendam-Voorburg, Lansingerland, Delft, Zoetermeer en Pijnacker-Nootdorp zijn de grootste aandeelhouders. De andere aandeelhouders (ook gemeenten) hebben belangen van kleiner dan 1%.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Stedin speelt een belangrijke rol in de energietransitie voor wat betreft de infrastructuur die nodig is om te schakelen van gas naar elektriciteit. Daarnaast is er veel extra capaciteit nodig om het opladen van elektrische voertuigen mogelijk te maken en het terugleveren van stroom uit zonnepanelen te verwerken. Op dit moment leidt dat in grote delen van het verzorgingsgebied tot netcongestie. Het versterken en uitbreiden van het netwerk vergt zeer grote investeringen.
Gemeentelijke bijdrage
€ 0,-
Spiegeling afwegingskader
2026
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2024
€ 2.589.000.000
Eigen vermogen 31-12-2024
€ 3.221.000.000
Vreemd vermogen 1-1-2024
€ 4.916.000.000
Vreemd vermogen 31-12-2024
€ 5.063.000.000
Resultaat over 2024
€ 170.000.000
Risico's
Stedin staat de komende jaren voor grote investeringen in het netwerk om de energietransitie mogelijk te maken. Het netwerk staat onder druk. Dit kan tot afschakelen leiden. Het risico is dat inversteren niet op korte termijn tot resultaten leidt en de doelen van energietransitie niet tijdig worden behaald.