De bekostiging van onderwijs gaat via het Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap direct naar de schoolbesturen. De gemeente is verantwoordelijk voor de onderwijshuisvesting voor openbaar en bijzonder onderwijs, leerlingenvervoer en de uitvoering van de Leerplichtwet. Ook heeft de gemeente een rol in het terugdringen van onderwijsachterstanden, onder andere door de bekostiging van nieuwkomersgroepen en voor- en vroegschoolse educatie. Volwasseneneducatie valt ook onder dit programma. |
---|
Wat wilden we bereiken
We willen dat ieder kind in onze gemeente kansrijk en gezond kan opgroeien en volwassenen zich blijven ontwikkelen. Goed onderwijs en talentontwikkeling leiden tot kansengelijkheid, door persoonlijke aandacht, door inspiratie om hun interesses en passies te volgen, en door ze aan te moedigen hun talent te ontplooien. Het onderwijs vervult hierbij een belangrijke taak. Als gemeente hebben we een rol om ervoor te zorgen dat kinderen op hun vierde jaar goed kunnen instromen in het onderwijs. Daarna hebben we de zorgplicht om vroegtijdig schoolverlaten te voorkomen en jongeren te stimuleren hun startkwalificatie te behalen. Daarnaast moet de gemeente zorgdragen voor voldoende en passende onderwijshuisvesting. Tenslotte heeft de gemeente vanuit haar wettelijke taken op het gebied van jeugd contacten met alle betrokken partners in dit veld, een belangrijke taak in het voeren van regie op de samenwerking tussen zorg- en onderwijspartners.
|
---|
Wat hebben we bereikt
In 2024 hebben we als gemeente samen met scholen, kinderopvangorganisaties en andere maatschappelijke partners gewerkt aan het versterken van de onderwijskansen voor kinderen en jongeren. We hebben bijgedragen aan het creëren van duurzame en toekomstbestendige onderwijshuisvesting, waarbij aandacht is besteed aan een gezonde leeromgeving. Daarnaast is ingezet op het ondersteunen van kinderen die extra begeleiding nodig hebben, bijvoorbeeld binnen de voor- en vroegschoolse educatie en het onderwijs aan nieuwkomers. Ook is de samenwerking tussen onderwijs en andere domeinen verder verkend, met als doel een bredere ontwikkeling van kinderen te stimuleren en hun kansen te vergroten. |
---|
Indicatoren
Verplichte indicatoren
Nr. | Naam | Eenheid | Peiljaar | Waarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|
17 | Absoluut verzuim (niet op school ingeschreven leerplichtigen) | Aantal per 1.000 inwoners 5-18 jaar | 2023 | 0,8 (landelijk 6,3) | DUO/Ingrado |
18 | Relatief verzuim | Aantal per 1.000 inwoners 5-18 jaar | 2023 | 43 (landelijk 27) | DUO/Ingrado |
19 | Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) % | % | 2023 | 1,7 (landelijk 2,4) | DUO/Ingrado |
Toelichting op de indicatoren
17 | Absoluut verzuim (niet op school ingeschreven leerplichtigen) |
---|---|
Van absoluut verzuim is sprake als een leerplichtige jongere tussen de 5 en 16 jaar of een jongere van 16 of 17 jaar die valt onder de kwalificatieplicht niet is ingeschreven op een school of instelling en ook niet vrijgesteld is van de inschrijvingsplicht. | |
18 | Relatief verzuim |
Van relatief verzuim is sprake als een jongeren wel op een school staat ingeschreven, maar gedurende een bepaalde tijd de lessen/praktijk verzuimt (ongeoorloofd afwezig). Ook veelvoudig te laat komen kan hiertoe worden gerekend. | |
19 | Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) % |
Het percentage van het totaal aantal leerlingen van het VO en MBO (12 tot 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. |
Overige indicatoren