In de onderstaande tabel zijn de incidentele lasten en baten verwerkt en per afzonderlijke post toegelicht waarbij specifiek wordt aangegeven wat de aard van het budget is en van welke looptijd er sprake is.
Incidentele lasten | Begroting incl. wijz. | Realisatie | Aard van het budget/toelichting (1) | Looptijd (2) | Materiele omvang (3) ja of nee? |
---|---|---|---|---|---|
0. Bestuur en ondersteuning | |||||
Vastgoed overig - Herenstraat 42 sloopkosten | 285 | 65 | De gemeente sloopt om fiscale redenen in opdracht - en voor rekening van de ontwikkelaar van het project de Herentuyn in Voorburg het voormalige gemeentekantoor in Voorburg (Herenstraat 42). | t/m 2025 | Ja |
Dienstverlening - zaaksysteem | 60 | 4 | De gemeente laat de verschillende dienstverleningskanalen (balie, telefoon, website, app) beter op elkaar aansluiten door de implementatie van een nieuw zaaksysteem. Het project loopt door in 2024. | t/m 2025 | Ja |
Dienstverlening - toegankelijke dienstverlening | 100 | 13 | De gemeente laat de verschillende dienstverleningskanalen (balie, telefoon, website, app) beter op elkaar aansluiten door de implementatie van een nieuw zaaksysteem. Het project loopt door in 2024. | t/m 2025 | Ja |
Nieuwe huisvesting gemeenteraad | 500 | 147 | Van het beschikbaar gestelde budget is een groot deel nodig voor het ontwerpteam, die de plannen moet uitwerken van schetsontwerp naar definitief ontwerp. Omdat de gemeente grip wil houden op ontwerpkeuzes, is ervoor gekozen om een ontwerpteam aan te stellen, vooruitlopend op een later samen te stellen bouwteam. Het opstellen van een inkoopstrategie, van juridische overeenkomsten en van 5 aanbestedingsprocedures heeft meer tijd gekost dan verwacht. Naar verwachting zal eind Q1-2025 een ontwerpteam worden gecontracteerd die de plannen zal uitwerken. Dan worden ook de financiële verplichtingen aangegaan en zal het grootste deel van de kosten worden gemaakt. Het project is meerjarig en de werkzaamheden lopen door in 2025. | Tot en met 2025 | Ja |
Subtotaal | 945 | 229 | |||
2. Mobiliteit en bereikbaarheid | |||||
Ondergrondse hoogspanningskabels | 100 | 101 | Vanuit de reserve ondergrondsbrengen hoogspanningskabels worden de onttrekkingen die nodig zijn voor het basisontwerp, ter begroting gebracht | 2025-2026 | Ja |
Smart Mobility - Taskforce mobiliteit WMOTN – Incidenteel | 426 | 298 | Budget voor het organiseren en realiseren van toe te passen verkeersmaatregelen, die de doorstroming rondom de Mall verbeteren. | Tot en met 2025 | Ja |
Verkeersplan - onderzoek | 140 | 3 | Om met andere regionale partijen gezamenlijk de verkenning te onderzoeken van de verbinding (ondertunneling) van de Utrechtsebaan met de Huygenstunnel. | t/m 2025 | Ja |
De Tureluur - aanleg parkeerterrein | 300 | 0 | Voor de realisatie van initiatief De Tureluur, een paviljoen met daghoreca, terras, kas en moestuin, gerund door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zijn eenmalige kosten voor het verplaatsen van een parkeerterrein opgenomen | t/m 2025 | Ja |
Achterstallig onderhoud beheerplan wegen | 4.506 | 4.506 | In het Beheerplan wegen 2025-2029 is er naast normaal onderhoud ook sprake van achterstallig onderhoud. Voor de extra kosten van het achterstallig onderhoud dient een voorziening ingesteld te worden. | 2025 | Ja |
Subtotaal | 5.472 | 4.908 | |||
3. Economie | |||||
Aanleg Glasvezelkabel | 200 | 226 | Op basis van de motie Voortzetting operatie stoeptegel worden de degeneratievergoedingen langer ingezet voor de extra reparatiewagen. De inkomsten worden hiertoe gestort in de algemene reserve en gedurende 4 jaar gefaseerd ingezet voor het operationeel houden van de reparatiewagen. | Tot en met 2028 | Ja |
Subtotaal | 200 | 226 | |||
4. Onderwijs | |||||
Nationaal Programma Onderwijs | 70 | 65 | Voor Nationaal Programma Onderwijs is er vanuit het Rijk geld beschikbaar gesteld als SPUK voor het wegwerken van Covid-19 gerelateerde onderwijsachterstanden. Deze werkzaamheden zijn gestart in 2023. | Tot en met 2025 | Ja |
Verduurzaming onderwijsvastgoed (best.res. D&ET) | 507 | 507 | Met het onderwijsveld zijn nadere afspraken gemaakt over het verduurzamen van onderwijsvastgoed. De gemeente ondersteunt de begeleiding van de scholen in het proces en met financiële middelen. Er is een stimuleringsregeling verduurzaming onderwijshuisvesting. Onderwijsinstellingen kunnen voor bestaand vastgoed gebruikmaken van deze regeling voor betere isolatie, ventilatie en het terugdringen van energieverbruik, waarbij 50% van de investeringskosten worden vergoed door de gemeente. Voor nieuwbouw van onderwijsvastgoed stelt de gemeente extra middelen beschikbaar om te investeren in bovenwettelijke maatregelen met als doel de gebouwen richting ENG te brengen. | 2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023 | Ja |
Subtotaal | 576 | 572 | |||
5. Sport, cultuur en recreatie | |||||
Verkoop snippergroen | 25 | 14 | Het betreft een project voor de verkoop van snippergroen. Deze is beëindigd in 2023. Tegenover de incidentele kosten staan ook baten (uit verkoop). | 1-3 jaar | Nee |
Zwembaden - energiekosten | 175 | 0 | Door het afsluiten van nieuwe energiecontracten door Sportfondsen Nederland stijgen deze kosten fors ten opzichte van 2023. | Contract is t/m 2028. | Ja |
Groen-blauwe projecten | 100 | 0 | Voor de realisatie van Groen-Blauwe projecten ten behoeve van het versterken van een groene leefbare woongemeente (o.a. themaprioriteit van de coalitievorming 2022) is een startbudget beschikbaar gesteld. Er is sprake van urgentie om meekoppelkansen in andere ruimtelijke projecten te faciliteren en om tijdig in te zetten op de verwerving van subsidies (de ‘’verdubbelaar’’). | t/m 2024 | Ja |
Landschapstafel Duinhorst en Weide - proceskosten | 135 | 79 | Uit de vastgestelde subsidie van Duin Horst en Weide is voor proceskosten een bedrag toegekend. | t/m 2024 | Ja |
Park Vreugd & Rust - fase 1 | 150 | 53 | Dit betreft de middelen voor de aanpassingen in Park Vreugd & Rust in het kader van de 1e fase van het instandhoudingsplan van het park. | 2024 | Ja |
Park Vreugd & Rust - fase 2 | 0 | 167 | Middelen voor de aanpassingen in Park Vreugd & Rust in het kader van de 2e fase van het instandhoudingsplan van het park. | 2025 | Ja |
Park Vreugd & Rust - tuinmuren | 120 | 103 | Middelen voor de aanpassingen in Park Vreugd & Rust in het kader van de tuinmuren van het instandhoudingsplan van het park. | 2025 | Ja |
Overige sportbeoefening - bewegwijzering | 150 | 0 | Actiepunt Fiets-, wandelpaden en MTB-trails door Stompwijk, het Groene Hart en Vlietland zijn belangrijk, met goede bewegwijzering naar recreatieve bezienswaardigheden en met aandacht voor het groene karakter van het buitengebied. | t/m 2024 | Ja |
Subtotaal | 855 | 416 | |||
6. Sociaal domein | |||||
Langer Zelfstandig Wonen - Ondersteuning langer zelfstandig wonen | 110 | 0 | De bestemmingsreserve voor Langer Zelfstandig wonen is uitgebreid. De deelprojecten Aanvullende ondersteuning thuis, doorstroom passende woning en noodwoningen worden niet langervoortgezet. De realisatie blijft dit jaar uit, al is de verwachting dat de realisatie in 2025 sterk zal stijgen | 2030 | Ja |
Langer Zelfstandig Wonen - Aanvullende ondersteuning thuis | 0 | 0 | De bestemmingsreserve voor Langer Zelfstandig wonen is uitgebreid. De deelprojecten Aanvullende ondersteuning thuis, doorstroom passende woning en noodwoningen worden niet langervoortgezet. De realisatie blijft dit jaar uit, al is de verwachting dat de realisatie in 2025 sterk zal stijgen | 2030 | Ja |
Langer Zelfstandig Wonen - Collectieve woningaanpassing | 250 | 23 | De bestemmingsreserve voor Langer Zelfstandig wonen is uitgebreid. De deelprojecten Aanvullende ondersteuning thuis, doorstroom passende woning en noodwoningen worden niet langervoortgezet. De realisatie blijft dit jaar uit, al is de verwachting dat de realisatie in 2025 sterk zal stijgen | 2030 | Ja |
Langer Zelfstandig Wonen - Doorstroming passende woning | 0 | 0 | De bestemmingsreserve voor Langer Zelfstandig wonen is uitgebreid. De deelprojecten Aanvullende ondersteuning thuis, doorstroom passende woning en noodwoningen worden niet langervoortgezet. De realisatie blijft dit jaar uit, al is de verwachting dat de realisatie in 2025 sterk zal stijgen | t/m 2024 | Ja |
Langer Zelfstandig Wonen - Noodwoningen | 0 | 0 | De bestemmingsreserve voor Langer Zelfstandig wonen is uitgebreid. De deelprojecten Aanvullende ondersteuning thuis, doorstroom passende woning en noodwoningen worden niet langervoortgezet. De realisatie blijft dit jaar uit, al is de verwachting dat de realisatie in 2025 sterk zal stijgen | t/m 2024 | Ja |
Langer Zelfstandig Wonen - Toegankelijke nieuwbouw | 1.000 | 0 | De bestemmingsreserve voor Langer Zelfstandig wonen is uitgebreid. De deelprojecten Aanvullende ondersteuning thuis, doorstroom passende woning en noodwoningen worden niet langervoortgezet. De realisatie blijft dit jaar uit, al is de verwachting dat de realisatie in 2025 sterk zal stijgen | 2030 | Ja |
Minimabeleid - Eenmalige Vergoeding Energietoeslag | 752 | 776 | Budget voor de eenmalige energietoeslag 2023, die nog in 2024 doorliep omdat de tweede betaling over 2023 pas eind 2023 is goedgekeurd. | 2023 | Ja |
Minimabeleid - Leefgeld Vluchtelingen Oekraïne | 675 | 595 | Budget voor leefgeld (kleding/voedsel) t.b.v. Oekraïners. | 2024 | Ja |
Sterk voor Noord - Algemeen | 413 | 376 | Sterk voor Noord draagt bij aan een kansrijke toekomst voor alle inwoners van Leidschendam-Noord. De focus ligt op jeugd, onderwijs, financiële zelfredzaamheid en fijn en veilig wonen. Het programma beslaat een periode van 20 jaar | 2041 | Ja |
Uitvoeringskosten Jeugd - Hervormingsagenda lokaal t/m 31-12-24 | 98 | 43 | We hebben een incidenteel lokaal budget voor de Hervormingsagenda. | 2025 | Ja |
Sterk voor Noord - Opgave Jeugd en onderwijs | 255 | 132 | Sterk voor Noord draagt bij aan een kansrijke toekomst voor alle inwoners van Leidschendam-Noord. De focus ligt op jeugd, onderwijs, financiële zelfredzaamheid en fijn en veilig wonen. Het programma beslaat een periode van 20 jaar | 2041 | Ja |
Sterk voor Noord - Opgave Financiële zelfredzaamheid | 386 | 292 | Sterk voor Noord draagt bij aan een kansrijke toekomst voor alle inwoners van Leidschendam-Noord. De focus ligt op jeugd, onderwijs, financiële zelfredzaamheid en fijn en veilig wonen. Het programma beslaat een periode van 20 jaar | 2041 | Ja |
Sterk voor Noord - Opgave Wonen | 87 | 125 | Sterk voor Noord draagt bij aan een kansrijke toekomst voor alle inwoners van Leidschendam-Noord. De focus ligt op jeugd, onderwijs, financiële zelfredzaamheid en fijn en veilig wonen. Het programma beslaat een periode van 20 jaar | 2041 | Ja |
Welzijnsgesprek | 425 | 430 | Alle inwoners van de gemeente Leidschendam-Voorburg die een bijstandsuitkering ontvangen zijn uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek met de bedoeling om meer in contact te komen met de inwoners. De inwoners worden in de gesprekken centraal gesteld met al hun vragen (integrale benadering). In de gesprekken komen de rechtmatigheid van de bijstandsuitkering, de eventuele onderbenutting van regelingen en de ondersteuning bij een eventueel bredere hupvraag aan bod.Deze gesprekken hebben plaatsgevonden in 2023, maar zijn later gestart dan gepland,daarom nog uitloop in 2024. | 2024 | Ja |
(Nood)opvang vluchtelingen - Oekraïne crisis | 3.316 | 3.012 | Betreft de uitgaven van de noodopvang van de vluchtelingen uit Oekraïne. Hieronder vallen de kosten rondom de dagelijkse opvang zoals beveiligingskosten, huurkosten en de personeelskosten van de locatie. | 2022 t/m 2026 | Ja |
Integraal Zorgakkoord (IZA) | 80 | 222 | Het IZA is een landelijke set van maatregelen welke gericht zijn op de toegankelijkheid, de kwaliteit en de betaalbaarheid van de zorgkosten. Via de centrumgemeente Zoetermeer ontvangen wij gelden uit de SPUK IZA. De bedragen worden jaarlijks toegekend op basis van aangeleverde plannen. Dit budget bestaat uit de volgende opgaven: thuis ouder worden en extra uitbreiding welzijn op recept (iBabs 3733). | t/m 2025 | Ja |
Dealbreakers t/m 31-12-24 | 161 | 206 | Het programma Dealbreakers is gericht op het voorkomen van jonge aanwas in de criminaliteit, het vervolgen en versterken van een moedertraining voor moeders die behoefte hebben aan concrete 'tools' om de eigen positie te versterken en hun veerkracht te vergroten in de omgang met hun problematische kind en de financiering van de doorlopende leerlijn binnen het voortgezet onderwijs gericht op het informeren van jongeren over de gevaren en gevolgen van criminaliteit en hen weerbaarder te maken. Het voorkomen dat jongeren in de criminaliteit terecht komen is een belangrijk onderdeel in de aanpak van ondermijnende criminaliteit. | 2022 t/m 2024 | Ja |
Subtotaal | 8.008 | 6.233 | |||
7. Volksgezondheid en milieu | |||||
Bodem - Onderzoek Herenstraat | 530 | 0 | Na de verkoop van de Herenstraat wordt dit pand gesloopt en kan worden gestart met bodemonderzoek. Na afronding van het onderzoek wordt ter plaatse en bij de aangrenzende panden de bodem gesaneerd. | t/m 2025 | Ja |
Buurtvisie Voorburg | 50 | 48 | Voor de herinrichting van Voorburg Noord wordt een buurtvisie opgesteld. | t/m 2024 | Ja |
Opstart Lokale Preventieakkoord - SISA | 51 | 23 | Het Opstart Lokale Preventieakkoord is een SISA ten behoeve van het het opstarten van preventieve maatregelen om overgewicht, sociale isolatie en andere sociale problemen tegen te gaan. Per 2024 is deze opgegaan in de SPUK GALA. | t/m 2023 | Ja |
Gemeentebrede aanpak Energietransitie (best.res. D&ET) | 265 | 44 | In het onderdeel gemeentebrede aanpak energietransitie, zijn de volgende activiteiten ondergebracht: Stimuleren van energiebesparing of duurzame opwek bij vastgoed, Faciliteren van duurzaamheidsinitiatieven, Begeleiding van VvE’s bij het aanvragen van subsidie voor een DMJOP en het vervolgtraject. Organisatie van collectieve inkoopacties, Onderzoeken, advies en begeleiding. | 2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023 | Ja |
Integraal Zorgakkoord (IZA) | 472 | 575 | Het IZA is een landelijke set van maatregelen welke gericht zijn op de toegankelijkheid, de kwaliteit en de betaalbaarheid van de zorgkosten. Via de centrumgemeente Zoetermeer ontvangen wij gelden uit de SPUK IZA. De bedragen worden jaarlijks toegekend op basis van aangeleverde plannen. Dit budget bestaat uit de volgende opgaven: aanpak overgewicht, GGZ samenwerking in de wijk, mentale gezondh ontwikkeling achterstand, mentale gezondheid preventie jeugd, preventie kansrijke start extra, regionale preventiestructuur en verbinding medisch soc. domein (iBabs 3733). | t/m 2025 | Ja |
Basisfinanciering Gemeentebrede aanpak Energietransitie | 1.089 | 974 | In het onderdeel gemeentebrede aanpak energietransitie zijn de volgende activiteiten ondergebracht: Personele activiteiten van het programma. Met deze regeling kunnen andere collega's en/of externe deskundigen ingehuurd worden. De gemeente krijgt hierdoor tijd om de interne organisatie te versterken voor het uitvoeren van klimaat- energietaken. | 2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023 | Ja |
Subtotaal | 2.457 | 1.664 | |||
8. VHLOSV | |||||
Omgevingsrecht - impact uitstel inwerktreding | 150 | 0 | Betreft budget voor extra projectondersteuning voor de implementatie voor de omgevingswet in 2024. | 2024 | Ja |
Ruimtelijk beleid - omgevingvisie | 244 | 108 | De Omgevingsvisie was vertraagd maar ligt nu goed op stoom. De ontwerpvisie is gereed rondom de zomer. De besluitvorming in de Raad volgt na de zomer. | 2025 | Ja |
Ruimtelijk beleid – beleidsadvisering | 321 | 193 | Het budget was bestemd als flexibele schil voor beleidsadvisering in complexe ruimtelijke projecten (externe inhuur). Het oorspronkelijke budget van € 180.000,- is incidenteel verhoogd naar € 321.000,- omdat het onvoldoende was om markconform te kunnen inhuren. | 2025 | Ja |
SPUK aanpak energiearmoede | 800 | 568 | Deze uitkering wordt door het Rijk verstrekt onder voorwaarde dat deze middelen worden besteed aan ondersteuning van huishoudens (huurders en eigenaar bewoners) met een laag besteedbaar inkomen die te maken hebben met de lagere energetische kwaliteit van de woningen. | 2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023 | Ja |
SPUK proeftuin aardgasvrije woningen | 175 | 56 | In de strategie staat het terugdringen van de warmtevraag in gebouwen en woningen centraal. Met een energielabel A of B zijn woningen en utiliteitsgebouwen geschikt voor lage temperatuur verwarming. Hiervoor komen duurzame, lokale bronnen (bodem, lucht, water) in beeld. We streven daarom naar verduurzaming van het vastgoed naar gemiddeld energielabel B in 2050. In de periode tot 2030 start de gemeente met de eerste 4 transitiewijken (circa 6.000 woningen). Voor deze wijken is een warmtevraagreductie voorzien van circa 56TJ. Het doel is dat circa 25% van die 6.000 woningen in 2030 van het gas af is. De gemeente zet in op 35% energiebesparing in de bestaande woningvoorraad in 2050 ten opzichte van 2015. Deze voorbereidende activiteiten hebben nog niet direct geleidt tot woningen en gebouwen die aardgasvrij zijn gemaakt. In 2024 gaat onze projectpartner WoonInvest 210 woningen van het NEVE project aardgasvrij ready renoveren. Zoals beschreven in de planning in de aanvraag voor de Rijksbijdrage zullen de eerste woningen en gebouwen in de wijk naar verwachting na 2025 aardgasvrij gemaakt worden. | 2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023 | Ja |
Stimuleringsregelingen Energietransitie | 1.100 | 599 | De stimuleringsmaatregelen hebben betrekking op de gemeentebrede aanpak, educatie en subsidies. Naast de wijkaanpak kennen we een gemeentebrede aanpak energietransitie. We informeren inwoners en we organiseren collectieve inkoopacties. In het kader van educatie verzorgen we lespakketten voor scholen. | 2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023 | Ja |
Nationaal Isolatieprogramma | 150 | 0 | Isolatieprogramma t.b.v. het nemen van energiebesparende maatregelen eventueel in samenhang met energiezuinige ventilatiemaatregelen in slecht geïsoleerde woningen van eigenaar/ bewoners en slecht geïsoleerde woningen van leden van een VvE, woonverenigingen en wooncorporaties. | 2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023 | Ja |
Basisfinanciering Wijkaanpakken Energietransitie | 306 | 221 | Voor de uitvoering van de wijkaanpakken, blijft het nodig om in het bestedingsplan zorg te dragen voor voldoende financiële ruimte om alle wijken tot 2050 te ondersteunen in de transitie naar het gebruik van gas naar schone energie. Deze post betreft voornamelijk personele capaciteit om dat te realiseren. | 2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023 | Ja |
Herbestemming Huize Swaensteyn | 115 | 73 | Betreft budget voor onderzoek herbestemming huize Swaensteyn. Het onderzoek is nog niet afgerond en loopt door in 2025. | 2025 | Ja |
Planfinanciering Heuvel-Amstelwijk | 99 | 242 | Met deze regeling kunnen andere collega's en/of externe deskundigen ingehuurd worden voor werkzaamheden in de Heuvel-Amstelwijk. De gemeente krijgt hierdoor tijd om de interne organisatie te versterken voor het uitvoeren van klimaat- energietaken. | 2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023 | Ja |
GREX'en | 20.025 | 3.051 | De lasten van de actieve grondexploitaties (Vlietvoorde, KPP , De Star en Leidschendam centrum). | Verschillend per grondexploitatie | Ja |
Kostenverhaal KPP | 0 | 5 | Betreft een facilitair deel van een grondexploitatie (KPP); het gaat hier om te verhalen kosten conform anterieure overeenkomsten met projectontwikkelaars. | 1-4 jaar | Ja |
Subtotaal | 23.485 | 5.116 | |||
Overhead | |||||
Maatschap. & ruimtelijke ontwikkeling (MRO) - versterkingsgelden | 110 | 0 | De gemeenteraad heeft opgeroepen om de middelen die eind 2023 nog niet besteed waren aan te wenden voor het doorgaan met het ontwikkelen van het strategisch vermogen van de organisatie. Een deel van de versterkingsgelden is aangewend om acute operationele knelpunten bij de strategisch belangrijke beleidsafdeling aan te pakken. Zie hiervoor ook raadsbrief 3699. | t/m 2024 | Ja |
Administratie - Boekhouding - Incidenteel | 85 | 96 | Betreft de implementatie van een nieuw financieel pakket (ERPx). | 2023 t/m 2026 | Ja |
Huisvesting buitendienst | 600 | 0 | Op basis van het raadsvoorstel herhuisvesting buitendienst stadsbeheer voorstel zijn middelen beschikbaar gesteld voor de tijdelijke huisvesting, sloopkosten en verhuiskosten (het verplaatsen van de werkplekken van de Veurse Achterweg naar de Einddorpstraat en het terug verhuizen). | 2027-2028 | Ja |
Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (SbJH) - Hervormingsagenda regionaal | 70 | 0 | We hebben een incidenteel regionaal budget voor de Hervormingsagenda. In samenhang met de start van het Actieplan Jeugd is er een coördinator samenwerking huisartsen en POH (Praktijkondersteuner Huisartsen) aangetrokken. De coördinator is eind 2024 gestart en zal haar werkzaamheden in 2025 voortzetten. | t/m 2024 | Ja |
WOO - Implementatie | 75 | 0 | De implementatie van de Wet open overheid (Woo) is in 2024 gestaag voortgezet. Sinds november zijn de eerste categorieën van actieve openbaarmaking verplicht, en deze informatie is nu ook beschikbaar via de Woo-index van onze gemeente. Daarnaast zijn meerdere Woo-coördinatoren getraind in het zorgvuldig afhandelen van Woo-verzoeken. Verder is gestart met de aanschaf en implementatie van publicatiesoftware. Hiermee wordt een centrale plek gecreëerd om documenten uit de volgende tranche van categorieën, die actief openbaar gemaakt moeten worden, online toegankelijk te maken. | t/m 2025 | Ja |
Afdeling IISO - versterkingsgelden | 477 | 481 | De gemeenteraad heeft opgeroepen om de middelen die eind 2023 nog niet besteed waren aan te wenden voor het doorgaan met het ontwikkelen van het strategisch vermogen van de organisatie. In de tweede helft van 2023 is al aan dit inzicht opvolging gegeven door het ontwikkelen van een organisatievisie. Hierbij is gebruik gemaakt van de input van vele betrokkenen én van de eerder opgedane inzichten, waaronder inzichten uit de inzet van de versterkingsgelden. Een deel van de versterkingsgelden is ook aangewend om acute operationele knelpunten bij de strategisch belangrijke beleidsafdeling en de IT-afdeling aan te pakken. Aanvullend wordt onderzocht hoe het raadsinformatiesysteem verbeterd kan worden. Zie hiervoor ook raadsbrief 3699. | t/m 2024 | Ja |
NIS2/BIO | 104 | 50 | Er is een processcan uitgevoerd op kritische processen, een ISMS-tool aangeschaft en bewustwordingssessies georganiseerd voor bestuur en medewerkers. Daarnaast is een inventarisatie gestart ter voorbereiding op de overgang naar BIO 2.0. De inzichten hieruit vormen de basis voor verdere versterking van onze digitale weerbaarheid. | t/m 2025 | Ja |
Subtotaal | 1.521 | 627 | |||
Totaal incidentele lasten | 43.519 | 19.992 | |||
Incidentele baten | |||||
0. Bestuur en ondersteuning | |||||
Vastgoed overig - Herenstraat 42 sloopkosten | 285 | 0 | De gemeente sloopt om fiscale redenen in opdracht - en voor rekening van de ontwikkelaar van het project de Herentuyn in Voorburg het voormalige gemeentekantoor in Voorburg (Herenstraat 42). | t/m 2025 | Ja |
Subtotaal | 285 | 0 | |||
2. Mobiliteit en bereikbaarheid | |||||
Smart Mobility - Taskforce mobiliteit WMOTN – Incidenteel | 211 | 182 | Er zijn voor de verkeersmaatregelen rondom de Mall lasten opgenomen onder Smart Mobility. Onderdeel van deze lasten zijn de inzet van verkeersregelaars. Voor dit stuk ontvangen we een bijdrage van de Mall. | t/m 2025 | Ja |
Subtotaal | 211 | 182 | |||
3. Economie | |||||
Aanleg Glasvezelkabel | 1.000 | 390 | Op basis van de motie Voortzetting operatie stoeptegel worden de degeneratievergoedingen langer ingezet voor de extra reparatiewagen. De inkomsten worden hiertoe gestort in de algemene reserve en gedurende 4 jaar gefaseerd ingezet voor het operationeel houden van de reparatiewagen. | 2028 | Ja |
Subtotaal | 1.000 | 390 | |||
4. Onderwijs | |||||
Nationaal Programma Onderwijs | 70 | 65 | Voor Nationaal Programma Onderwijs is er vanuit het Rijk geld beschikbaar gesteld als Specifieke Uitkering voor het wegwerken van Covid-19 gerelateerde onderwijsachterstanden. Deze werkzaamheden zijn gestart in 2023. | t/m 2025 | Ja |
Subtotaal | 70 | 65 | |||
5. Sport, cultuur en recreatie | |||||
Afkoopsom openbare ruimte | 180 | 180 | De gemeente heeft een afkoopsom ontvangen in verband met een overdracht van openbare ruimte. Deze afkoopsom heeft grotendeels betrekking op het onderhoud van het toekomstige openbare groen en zal daarom gestort worden in de algemene reserve. | 2024 | Ja |
Verkoop snippergroen | 25 | 25 | Het betreft een project voor de verkoop van snippergroen. Deze is beëindigd in 2023. Tegenover de incidentele kosten staan ook baten (uit verkoop). | 1-3 jaar | Ja |
Landschapstafel Duinhorst en Weide - proceskosten | 85 | Uit de vastgestelde subsidie van Duin Horst en Weide is voor proceskosten een bedrag toegekend. | t/m 2024 | Ja | |
Park Vreugd & Rust - fase 1 | 6 | Dit betreft de middelen voor de aanpassingen in Park Vreugd & Rust in het kader van de 1e fase van het instandhoudingsplan van het park. | 2024 | Nee | |
Park Vreugd & Rust - fase 2 | 7 | Middelen voor de aanpassingen in Park Vreugd & Rust in het kader van de 2e fase van het instandhoudingsplan van het park. | 2025 | Nee | |
Park Vreugd & Rust - tuinmuren | 54 | 50 | Middelen voor de aanpassingen in Park Vreugd & Rust in het kader van de tuinmuren van het instandhoudingsplan van het park. | 2025 | Ja |
Subtotaal | 259 | 353 | |||
6. Sociaal domein | |||||
Minimabeleid - Eenmalige Vergoeding Energietoeslag | 86 | 165 | Budget voor de uitvoeringskosten vanuit Was/Vs voor de energietoeslag. | 2024 | Ja |
Minimabeleid - Leefgeld Vluchtelingen Oekraïne | 675 | 548 | Budget voor leefgeld (kleding/voedsel) t.b.v. Oekraïners. | 2024 | Ja |
Sterk voor Noord - Opgave Wonen | 25 | Sterk voor Noord draagt bij aan een kansrijke toekomst voor alle inwoners van Leidschendam-Noord. De focus ligt op jeugd, onderwijs, financiële zelfredzaamheid en fijn en veilig wonen. Het programma beslaat een periode van 20 jaar. Een woningcorperatie draagt jaarlijks 25K bij aan het budget. | 2041 | Ja | |
(Nood)opvang vluchtelingen - Oekraïne crisis | 4.816 | 4.720 | De gemeente maakt in 2025 kosten rondom het organiseren van de opvang van de vluchtelingen uit Oekraïne, waaronder huur-, personeels- en energiekosten. Het Rijk vergoedt een maximaal bedrag van € 61 per opvangplek per dag. Op basis van de aangemelde opvangplekken ontvangt de gemeente een vergoeding. | 2022 t/m 2026 | Ja |
Integraal Zorgakkoord (IZA) | 80 | 244 | Het IZA is een landelijke set van maatregelen welke gericht zijn op de toegankelijkheid, de kwaliteit en de betaalbaarheid van de zorgkosten. Via de centrumgemeente Zoetermeer ontvangen wij gelden uit de SPUK IZA. De bedragen worden jaarlijks toegekend op basis van aangeleverde plannen (iBabs 3733). | t/m 2025 | Ja |
Dealbreakers t/m 31-12-24 | 140 | 140 | Het programma Dealbreakers is gericht op het voorkomen van jonge aanwas in de criminaliteit, het vervolgen en versterken van een moedertraining voor moeders die behoefte hebben aan concrete 'tools' om de eigen positie te versterken en hun veerkracht te vergroten in de omgang met hun problematische kind en de financiering van de doorlopende leerlijn binnen het voortgezet onderwijs gericht op het informeren van jongeren over de gevaren en gevolgen van criminaliteit en hen weerbaarder te maken. Het voorkomen dat jongeren in de criminaliteit terecht komen is een belangrijk onderdeel in de aanpak van ondermijnende criminaliteit. | 2022 t/m 2024 | Ja |
Subtotaal | 5.797 | 5.842 | |||
7. Volksgezondheid en milieu | |||||
Opstart Lokale Preventieakkoord - SISA | 51 | 12 | Het Opstart Lokale Preventieakkoord is een SPUK ten behoeve van het het opstarten van preventieve maatregelen om overgewicht, sociale isolatie en andere sociale problemen tegen te gaan. Per 2024 is deze opgegaan in de SPUK GALA. | t/m 2023 | Ja |
Integraal Zorgakkoord (IZA) | 472 | 561 | Het IZA is een landelijke set van maatregelen welke gericht zijn op de toegankelijkheid, de kwaliteit en de betaalbaarheid van de zorgkosten. Via de centrumgemeente Zoetermeer ontvangen wij gelden uit de SPUK IZA. De bedragen worden jaarlijks toegekend op basis van aangeleverde plannen (iBabs 3733). | t/m 2025 | Ja |
Basisfinanciering Gemeentebrede aanpak Energietransitie | 1.089 | 968 | In het onderdeel gemeentebrede aanpak energietransitie zijn de volgende activiteiten ondergebracht: Personele activiteiten van het programma. Met deze regeling kunnen andere collega's en/of externe deskundigen ingehuurd worden. De gemeente krijgt hierdoor tijd om de interne organisatie te versterken voor het uitvoeren van klimaat- energietaken. | 2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023 | Ja |
Subtotaal | 1.612 | 1.541 | |||
8. VHLOSV | |||||
SPUK aanpak energiearmoede | 800 | 568 | Deze uitkering wordt door het Rijk verstrekt onder voorwaarde dat deze middelen worden besteed aan ondersteuning van huishoudens (huurders en eigenaar bewoners) met een laag besteedbaar inkomen die te maken hebben met de lagere energetische kwaliteit van de woningen. | 2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023 | Ja |
SPUK proeftuin aardgasvrije woningen | 175 | 56 | In de strategie staat het terugdringen van de warmtevraag in gebouwen en woningen centraal. Met een energielabel A of B zijn woningen en utiliteitsgebouwen geschikt voor lage temperatuur verwarming. Hiervoor komen duurzame, lokale bronnen (bodem, lucht, water) in beeld. We streven daarom naar verduurzaming van het vastgoed naar gemiddeld energielabel B in 2050. In de periode tot 2030 start de gemeente met de eerste 4 transitiewijken (circa 6.000 woningen). Voor deze wijken is een warmtevraagreductie voorzien van circa 56TJ. Het doel is dat circa 25% van die 6.000 woningen in 2030 van het gas af is. De gemeente zet in op 35% energiebesparing in de bestaande woningvoorraad in 2050 ten opzichte van 2015. Deze voorbereidende activiteiten hebben nog niet direct geleidt tot woningen en gebouwen die aardgasvrij zijn gemaakt. Zoals beschreven in de planning in de aanvraag voor de Rijksbijdrage zullen de eerste woningen en gebouwen in de wijk naar verwachting na 2025 aardgasvrij gemaakt worden. | 2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023 | Ja |
Nationaal Isolatieprogramma | 150 | 0 | Isolatieprogramma vanuit een rijksbijdrage t.b.v. het nemen van energiebesparende maatregelen eventueel in samenhang met energiezuinige ventilatiemaatregelen in slecht geïsoleerde woningen van eigenaar/ bewoners en slecht geïsoleerde woningen van leden van een VvE, woonverenigingen en wooncorporaties. | 2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023 | Ja |
Basisfinanciering Wijkaanpakken Energietransitie | 306 | 220 | Voor de uitvoering van de wijkaanpakken vanuit een rijksbijdrage, blijft het nodig om in het bestedingsplan zorg te dragen voor voldoende financiële ruimte om alle wijken tot 2050 te ondersteunen in de transitie naar het gebruik van gas naar schone energie. Deze post betreft voornamelijk personele capaciteit om dat te realiseren. | 2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023 | Ja |
Planfinanciering Heuvel-Amstelwijk | 99 | 237 | Met deze regeling vanuit een rijksbijdrage kunnen andere collega's en/of externe deskundigen ingehuurd worden voor werkzaamheden in de Heuvel-Amstelwijk. De gemeente krijgt hierdoor tijd om de interne organisatie te versterken voor het uitvoeren van klimaat- energietaken. | 2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023 | Ja |
GREX'en | 20.025 | 3.051 | Dit zijn de inkomsten en de mutaties boekwaarde van de actieve grondexploitaties Vlietvoorde, KPP en De Star. | Verschillend per grondexploitatie | Ja |
Kostenverhaal KPP | 0 | 5 | Baten in het kader van facilitair grondbedrijf. | 1-4 jaar | Ja |
Subtotaal | 21.555 | 4.137 | |||
Totaal incidentele baten | 30.788 | 12.511 | |||
Incidentele verrekeningen met reserves | Begroting incl. wijz. | Realisatie | Aard van het budget/toelichting (1) | Looptijd (2) | Materiele omvang (3) ja of nee? |
Storting in de reserves | |||||
Overige reserves | 20.483 | 20.787 | De stortingen van 2024 in de overige reserves zijn verder toegelicht bij het overzicht Reserves, onderdeel Bestemmingsreserve. | 1 jaar 2024 | Ja |
Alg. reserve vrij besteedbaar | 2.170 | 1.674 | De stortingen van 2024 in de Algemene Reserve zijn verder toegelicht bij het overzicht Reserves, onderdeel Algemene Reserve. | 1 jaar 2024 | Ja |
Totaal stortingen in de reserves | 22.653 | 22.461 | |||
Onttrekking aan reserves | |||||
Alg. reserve vrij besteedbaar | 20.492 | 20.492 | De onttrekkingen van 2024 uit de Algemene Reserve zijn verder toegelicht bij het overzicht Reserves, onderdeel Algemene Reserve. | 1 jaar 2024 | Ja |
Overige reserves | 15.446 | 13.163 | De onttrekkingen van 2024 uit de overige reserves zijn verder toegelicht bij het overzicht Reserves, onderdeel Bestemmingsreserve. | 1 jaar 2024 | Ja |
Totaal onttrekkingen aan reserves | 35.938 | 33.655 | |||
Totaal verrekeningen reserves | 13.286 | 11.194 | |||
Totaal per saldo | -555 | -3.713 | |||
Bedragen x € 1.000 | |||||
Structurele verrekeningen met reserves | |||||
Onttrekkingen aan reserves | |||||
Reserve dekking afschrijvingslasten | 1.262 | 1.262 | De reserve dekking afschrijvingslasten wordt ingezet voor de dekking van investeringen met een economisch - of maatschappelijk nut. Deze reserve heeft een langlopend karakter. De toevoegingen zijn incidenteel en de onttrekkingen structureel. De structurele onttrekking voor de afschrijvingslasten van 2024 bedraagt € 1.262.000. | n.v.t | ja |
Reserve herwaardering | 350 | 350 | De reserve herwaardering activa is ingesteld na een stelselwijziging voor de kapitaallasten (van lineair naar annuïtair afschrijven). Met deze reserve worden verschillen verrekend die ontstaan in de kapitaallasten op de activa van voor de stelselwijziging. De onttrekkingen zijn structureel van aard. De structurele onttrekking van 2024 bedraagt € 350.000. | ja | |
Totaal | 1.612 | 1.612 | |||
Bedragen x € 1.000 |