Financiële resultaten per programma

Afwijking programma Overige onderdelen

Overige onderdelen

Primitieve
begroting
2024

Begrotings-
wijzigingen
2024

Begroting
na wijziging
2024

Realisatie
2024

Verschil
2024

Lasten

40.517

1.385

41.902

41.527

375

Baten

177.963

6.011

183.974

185.611

1.638

Saldo van lasten en baten

137.446

4.626

142.072

144.084

2.013

Bedragen x € 1.000

Toelichting Financiën

Het saldo van baten en lasten van het programma Overige onderdelen is ten opzichte van de begroting 2024 in totaal € 2.013.000 voordelig. Hieronder wordt ingegaan op de onder- en overschrijdingen. 

Baten voordeel € 1.638.000

Algemene uitkering gemeentefonds
De uitkeringen uit het Gemeentefonds bestaan uit de algemene uitkering, de decentralisatie-uitkeringen en de integratie-uitkeringen. Het positieve saldo van € 636.000 over 2024 wordt hoofdzakelijk verklaard door de effecten uit de decembercirculaire van 2024 (€ 534.000 voordelig). De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft uitkeringen ontvangen voor bijvoorbeeld de compensatieregeling niet beoogde kosten jeugdzorg, de vangnetconstructie energietoelage en de meerkosten Oekraïne sociaal domein. De details van de staan beschreven in de raadsbrief decembercirculaire 2024 met dossiernummer 3891.
Daarnaast is er sprake van een aantal maatstaven die naar boven zijn bijgesteld waardoor ook over voorgaande jaren een extra bedrag is ontvangen.

OZB niet Woningen
De marktontwikkeling van niet-woningen is hoger uitgepakt dan voorzien. Om die reden is meer inkomsten gegenereerd voor de OZB niet-woningen (€ 516.000 voordelig).

Doorbelasting projectleider
De kosten van de projectleider voor het project Beschermd Wonen zijn in rekening gebracht bij de  gemeente Den Haag. Deze inkomst was niet begroot (€ 132.000 voordelig).

Dividend BNG
Daarnaast zijn de dividendopbrengsten van de Bank der Nederlandse gemeenten over het boekjaar 2023 lager uitgevallen dan eerder begroot (€ 121.000 nadelig). Dit is te verklaren doordat het resultaat van de financiële transacties van de liquiditeitsportefeuille lager is uitgepakt. Verwacht wordt dat effect van incidentele aard is.

Rentebaten schatkistbankieren
De gemeente is verplicht om overtollige middelen op een speciale bankrekening van het Rijk te bewaren. Dit noemen we ook wel Schatkistbankieren. Doordat er meer middelen bij de schatkist van het Rijk stonden geparkeerd dan waar eerder rekening mee was gehouden, is de realisatie van de kortlopende rente hoger uitgevallen (€ 267.000 voordelig).

Overige afwijkingen
Het totaal van de overige kleine afwijkingen is € 208.000 voordelig.

Lasten voordeel € 375.000

Administratie
De implementatie van het nieuwe gemeentelijke financiële softwarepakket Unit-ERPx is in 2024 afgerond. Doordat intern de capaciteit en benodigde specifieke kennis niet aanwezig was zijn expertise ingekocht (nadeel € 100.000). Voor verfijning en doorontwikkeling van diverse pakketten zijn extra implementatiekosten uitgevoerd en tevens aangepaste software aangeschaft (nadeel € 175.000).

Ambtelijke huisvesting
De gerealiseerde kosten voor klachtenonderhoud zijn hoger uitgevallen dan vooraf was ingeschat. Daarnaast blijkt dat de feitelijke indexeringen het niveau van de in de begroting opgenomen indexeringen hebben overschreden, hetgeen eveneens heeft bijgedragen aan de hogere lasten (nadeel € 188.000).

Personeel en organisatiebeheer
Er is een daling zichtbaar in de ontvangen uitkeringen van het UWV. Deze afname is voornamelijk toe te schrijven aan de aanhoudend krappe arbeidsmarkt. Door de grote vraag naar personeel zijn ex-werknemers na beëindiging van hun dienstverband sneller in staat gebleken een nieuwe baan te vinden. Dit heeft ertoe geleid dat de duur van de WW-uitkeringen aanzienlijk is verkort, hetgeen resulteerde in lagere uitkeringsbedragen over het gehele jaar (voordeel € 258.000).
In 2024 hebben acht medewerkers gebruikgemaakt van de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU).
Deze regeling stelt medewerkers in staat om eerder met pensioen te gaan, waarbij de werkgever gedurende een afgesproken periode een uitkering verstrekt. Als gevolg van de toegenomen deelname aan deze regeling is er in 2024 een storting gedaan in de voorziening voor de RVU-verplichtingen. De hoogte van deze storting is bepaald op basis van de verwachte toekomstige uitkeringen aan de betreffende medewerkers, rekening houdend met de looptijd van de uitkeringen (nadeel € 347.000).
Daarnaast is er ook een storting gedaan in de voorziening voor spaarverlof. Deze voorziening is gevormd om toekomstige verplichtingen voortvloeiend uit gespaarde verlofrechten van medewerkers financieel af te dekken (nadeel € 326.000).

Personeels- en inhuurkosten
Door hogere personeelskosten zijn er aan het onderdeel overhead meer organisatiekosten toegerekend. De extra kosten op het personeelsbudget zijn voornamelijk veroorzaakt door moeilijk vervulbare functies waarop is ingehuurd, tijdelijke vervanging en overlap tijdens het inwerken van vaste medewerkers. (nadeel 207.000)

Financiering
In tegenstelling tot eerdere verwachtingen is er in 2024 geen beroep gedaan op de geld en kapitaalmarkt om bijvoorbeeld investeringen te financieren. Dit heeft ertoe geleid dat de rentelasten lager zijn uitgevallen, dan eerder was begroot (voordeel € 1.045.000)

Voorziening dubieuze debiteuren
Op basis van de analyse van het debiteuren bestand van eind 2024 is een aanvulling van de voorziening noodzakelijk (nadeel € 216.000). Het doel van de voorziening is om het effect van oninbare debiteuren op te kunnen vangen.

Voorstel overheveling:

  • NIS2/BIO

De uitvoering van de acties in 2024 is voornamelijk vertraagd doordat er meer tijd nodig was om de benodigde inhuur te organiseren. Het bewustwordingstraject over informatiebeveiliging heeft hierdoor vertraging opgelopen. Tevens is het implementeren van het informatie security management system (ISMS) hier door vertraagt (€ 69.000 voordeel).

  • WOO - Implementatie

Er is vertraging opgetreden bij de inkoop en implementatie van de WOO- publicatietool voor het ontsluiten van documenten in het kader van de Woo. Deze ontstaat door verschillende redenen. Aan het begin van het jaar was er door verloop onvoldoende capaciteit beschikbaar om hier tijding mee te starten. Gaande weg het inkoop en contracteren kwamen er aanvullende technische eisen vanuit het raak voor de koppeling met de Woo-index (€ 75.000 voordeel).

  • Huisvesting buitendienst € 600.000

De nieuwbouw van Stadsbeheer aan de Veurse Achterweg 14 is uitgesteld en er is een gebiedsvisie Veurse Achterweg van start gegaan. In de begroting was voor het verplaatsen van de werkplekken van de Veurse Achterweg naar de Einddorpstraat en het terug verhuizen in 2024 budget opgenomen. Deze werkzaamheden hebben nog niet plaats gevonden en moeten mee schuiven in de planning van de nieuwbouw.

  • Jeugd Hervormingsagenda regionaal € 70.000

Voor 2025 is er een regionaal projectplan opgesteld om de acties uit de Hervormingsagenda die in gezamenlijkheid opgepakt moeten worden, uit te voeren. Ook de coördinator samenwerking huisartsen en POH (praktijkondersteuner huisartsen) is een regionale maatregel, waar nu lokaal uitvoering aan wordt gegeven.

Overige afwijkingen
Het totaal van de overige kleine afwijkingen is € 183.000 nadelig.

Deze pagina is gebouwd op 06/06/2025 13:20:32 met de export van 06/06/2025 13:11:53