Acties 2024 nieuwe LEA uitvoeren
Speerpunt
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Speerpunt
Toelichting: |
---|
De LEA werkgroepen zijn georganiseerd langs de programmalijnen Het jonge kind, School voor de toekomst en Aansluiting VMBO-MBO. Deze werkgroepen bestaan uit vertegenwoordigers uit het onderwijsveld en de kinderopvang en voeren de acties uit die in de LEA zijn opgenomen. |
Speerpunt
De gemeente heeft zich voor dit speerpunt op verschillende manieren ingezet. Zo is regionaal een dashboard ontwikkeld om beter zicht te krijgen op thuiszitters. Ook hebben we gewerkt aan het herzien van de routeboeken verzuim om zo de samenwerking tussen scholen, samenwerkingsverbanden en de gemeente op dit vlak te versterken. Verder hebben we gewerkt aan het nieuwe regionale Vroegtijdig School Verlaten programma. In dit programma heeft het wetsvoorstel ‘van school naar duurzaam werk’ een belangrijke plek. Tot slot is lokaal de pilot ‘Jongeren buiten beeld’ gestart. Het doel van deze pilot is om jongeren in beeld te krijgen die we op reguliere wijze, via een doorstroomcoach, niet bereiken. |
---|
Speerpunt
In een brief van 17 december 2024 is de gemeenteraad geïnformeerd over de opvolging van de moties Lokale Educatieve Agenda 2024 (4067). Uit eerste peutermonitor blijkt dat het aantal kinderen met een VE-indicatie die naar een VE-groep gaan, lager ligt dan verwacht. Het college is naar aanleiding van deze bevinding direct in contact getreden met de betrokken partijen en de uitkomsten van de peutermonitor worden nader geanalyseerd. Zo wordt gezamenlijk geduid of de uitkomsten uit de peutermonitor kloppen en welke aanvullende acties nodig zijn. |
---|
Speerpunt
In 2024 zijn regionaal contacten gelegd om te de mogelijkheden te onderzoeken voor regionale samenwerking rond leerlingenvervoer. Dit proces loopt door in 2025. Ook het onderwerp lerarentekort wordt in regionaal verband besproken met het onderwijs en loopt door in 2025. Landelijk wordt ook ingezet op het lerarentekort door onder meer de campagne “Werken met de Toekomst”. |
---|
Speerpunt
Kinderopvangorganisaties die Voorschoolse Educatie aanbieden maken afspraken met scholen over de doorgaande lijn van peuters naar de kleuterklassen. Van een doorgaande lijn is sprake wanneer het pedagogisch-educatief handelen en het educatieve aanbod van de voorschoolse voorziening en het basisonderwijs goed op elkaar aansluiten. Deze aansluiting is belangrijk om een ononderbroken ontwikkelingslijn voor kinderen te realiseren, zonder overlap of gaten. De huidige resultaatafspraken tussen partners van de kinderopvang, onderwijs en gemeente zijn in 2021 gemaakt. De afspraken worden jaarlijks met deze partijen besproken. Het verbeteren van de doorgaande lijn is ook opgenomen in de LEA 2024, waardoor hier extra aandacht voor is. |
---|
Er zijn geen resultaten gevonden.