Mobiliteit en bereikbaarheid | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Baten | 708 | 205 | 912 | 1.713 | 801 |
Lasten | 13.913 | 6.617 | 20.530 | 19.792 | 738 |
Saldo van lasten en baten | -13.205 | -6.412 | -19.617 | -18.079 | 1.539 |
Bedragen x € 1.000 |
Toelichting Financiën
Het saldo van baten en lasten van het programma Mobiliteit en bereikbaarheid is ten opzichte van de begroting 2024 in totaal € 1.539.000 voordelig. Hieronder wordt ingegaan op de onder- en overschrijdingen.
Baten voordeel € 801.000
Kabels en leidingen
Het voordeel op de baten wordt veroorzaakt door meer opbrengsten van € 287.000 voor kabels en leidingen. Het betreft hier de vergoedingen ter compensatie voor herstelwerkzaamheden en toekomstige waardevermindering door de graafwerkzaamheden in het openbaar gebied en de legeskosten voor verleende vergunningen.
Subsidie busstation
Daarnaast is er een subsidiebijdrage van de MRDH van € 340.000 voor het aanpassen van een busstation ontvangen, welke niet was begroot. Hier staan ook hogere lasten tegenover.
Diverse baten
Ook zijn er meer baten ontvangen door een hogere huurinkomsten (afrekening jaar 2023) voor het gebruik van informatiezuilen. Er is een hogere prullenbakvergoeding ontvangen van Stichting Verpact en er is een bijdrage van ontvangen voor de technische projectleiding voor CID Binckhorst. In totaal is er hierdoor een voordeel van € 135.000 gerealiseerd.
Overige afwijkingen
Het totaal van de overige kleine afwijkingen is € 39.000 voordelig.
Lasten voordeel € 738.000
Civiele kunstwerken
In verband met de looptijd van een aanbestedingsproces voor planmatig onderhoud civiele kunstwerken is er later gestart met de uitvoering van het onderhoud. In 2024 is hierdoor minder werk uitgevoerd (voordeel € 348.000).
Randstadrailhalte Leidschendam-Voorburg
Opstellen visie elektrificatie van vervoer en onderzoekskosten voor Randstadrailhalte Leidschendam-Voorburg (voordeel € 70.000). De voorbereidingen zijn eind 2024, later dan gepland, gestart. Hierdoor is er minder uitgegeven. De kosten komen ten laste van de bestemmingsreserve mobiliteit, waardoor er
€ 70.000 minder wordt onttrokken aan de reserve.
Smart Mobility
Ondanks dat alle werkzaamheden in 2024 zijn uitgevoerd blijf er een deel van het budget over. Dit komt omdat er minder kosten nodig waren voor inhuur (voordeel € 127.000).
CID Binckhorst
CID Binckhorst (nadeel € 215.000). De kosten zijn gemaakt voor de inzet van projectleiding voor de planuitwerking, onderzoek en participatie met betrekking tot Leefbaarheid en Velostrada.
Hiervan staat een baat van de gemeente Den Haag tegenover. Het restant wordt gedekt door een onttrekking aan de bestemmingsreserve.
Aanpassen busstation
Voor het aanpassen van een busstation zijn er kosten gemaakt van € 340.000. Hier staat een subsidie tegenover als extra inkomst (zie de toelichting bij de baten).
En de volgende overhevelingen worden voorgesteld (voordeel € 712.000):
- Fietsen Metropolitane fietsroute € 60.000
Een (regionaal) besluit over de route Den Haag-Pijnacker, inclusief voorkeursalternatief voor de Nieuwe Tolbrug wordt in de loop van 2025 verwacht, waarna de gemeente aan zet is om de uitwerking op te pakken. Het budget wordt ingezet voor de inhuur van een projectleider en ingenieursbureau.
- Kruispunt Appelgaarde-Hofzichtlaan € 35.000
Het budget wordt ingezet voor projectmanagement en afstemming met gemeente Den Haag ten behoeve van het regionale maatregelenpakket, waarvan de voortgang van dit project afhankelijk is.
- Werktraject A12 - Spoorzone (Huygenstunnel) € 67.000
Met de betrokken partijen is afgesproken dat het vervolg een intensiever karakter zal hebben dan het eerste werktraject. Commitment hiervoor is onder meer te zien aan de fors hogere bijdragen van het ministerie van I&W en de gemeente Den Haag. Voor onze gemeente wordt uitgegaan van een bijdrage van € 30.000 in 2025. Dat bedrag wordt ingezet voor de bemensing van de externe projectorganisatie en de inhuur van ontwerp- en rekenbureaus.
- Deelmobiliteit € 150.000
De resterende middelen uit 2024 worden in 2025 ingezet voor voorlichting en promotie voor deelautogebruik, stimuleren van initiatieven voor deelautogebruik, financiële bijdrage aan de uitvoering van de regionale aanpak, aanpassingen in de openbare ruimte om deelmobiliteit te reguleren en/of overlast te voorkomen. Hieronder valt ook de inzet van de ambtelijke ondersteuning voor dit project.
- Mobiliteitsmanagement rondom de Mall € 100.000
De nog uit te voeren acties waaraan in 2024 niet meer was toegekomen, vinden plaats in 2025. Het gaat om extra inhuur en nog uit te voeren maatregelen.
- Aanleg parkeerterrein De Tureluur € 300.000
Het initiatief van de Stichting Tureluur blijven we vooralsnog ondersteunen door het beschikbaar houden van de locatie Stompwijkseweg/Kostverlorenweg. Zodra de planning van Warmtelinq bekend is, kan een doorstart worden gepland. Het bedrag zal vrijvallen naar de algemene middelen in het geval dat de plannen geen doorgang vinden.
Overige afwijkingen
Het totaal van de overige kleine afwijkingen is € 36.000 voordelig.